De opvallende verschillen ten opzichte van de begroting 2018 binnen dit programma zijn hieronder toegelicht.
Algemeen | |||
Open einde regelingen | |||
Binnen het programma Welzijn & Zorg hebben de beleidsvelden Inkomensvoorzieningen, Jeugd 0-23 jaar en Zorg & voorzieningen te maken met open einde regelingen. Bij de meeste regelingen zien we een toename van het aantal aanvragen en toegekende voorzieningen. De rijksbudgetten voor het uitvoeren van de Participatiewet en de Jeugdwet zijn ook in 2018 niet toereikend. Hierover bent u in de zomernotitie 2018 geïnformeerd. | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Inkomensvoorzieningen | 188 | V | |
Jongerentoeslag | Overschrijding van de bij WerkSaam Westfriesland belegde plustaak 'toeslag levensonderhoud 18 tot en met 20 jarigen', ook wel 'de jongerennorm'. Deze toeslag is een onderdeel van de bijzondere bijstand. | 85 | N |
Collectieve zorgverzekering minima | Binnen de Bijzondere Bijstand bieden we sinds 2018 een collectieve zorgverzekering voor minima aan waarbij we als gemeente bijdragen aan de premie. Er werd minder gebruikt gemaakt van (het hoogste pakket van) de collectieve zorgverzekering dan bij aanvang was ingeschat waardoor er minder premiebijdrage was dan geraamd. Het budget is vanuit de Wmo middelen beschikbaar gesteld en komt daarom ten goede aan de reserve sociaal deelfonds | 44 | V |
Algemene bijstand: BUIG lasten en baten | Het voordeel op het BUIG budget is ontstaan door de terugontvangsten van bijstandsgerechtigden waarmee we geen rekening hadden gehouden in de begroting. | 90 | V |
Bijstandsverlening zelfstandigen | Er is € 50.000 als last begroot op bijstandsverlening zelfstandigen in verband met een mogelijke terugbetaling aan het ministerie. Dit is niet van toepassing geweest in 2018. Daarnaast is er een kleine meevaller door terug ontvangsten van bijstandsgerechtigden | 69 | V |
Participatiewet, re-integratie budget | De raad heeft bij de jaarrekening 2016 een resultaat bestemming van € 100.000 beschikbaar gesteld voor re-integratie. Hiervan is € 46.000 besteed in 2018. Het restant wordt betaald in 2019 voor het tweede jaar van de pilot Wijkleercentrum Avenhorn en de uitvoerig van de Plustaak re-integratie die is belegd bij WerkSaam Westfriesland. Dit bedrag komt ten laste van de reserve, dit heeft daarom geen effect op het resultaat na bestemming. | 54 | V |
Jeugd 0-23 jaar | 12.280 | V | |
Onderwijshuisvesting | De gemeenteraad heeft een investeringskrediet van 13 miljoen beschikbaar gesteld voor de nieuwbouw van de scholen Ieveling, Overhaal en Jozefschool in combinatie met een nieuwe gymzaal aan de Buitenroede in Avenhorn (Kindcentrum Avenhorn). Vervolgens heeft de ondertekening van de bouw- en realisatieovereenkomst met de schoolbesturen Allure en Stichting Katholiek Onderwijs Westfriesland en Berend Botje BV plaatsgevonden. Deze partijen zijn als bouwheer voor het Kindcentrum Avenhorn en de gemeente als bouwheer voor de gymzaal in 2018 gestart met het ontwerpproces door een daartoe geselecteerde architect. Deze, vooral voorbereidende acties, kostten tot nu toe € 450.000. De voorbereidingen en uitvoering gaan verder in 2019. Dit bedrag komt ten laste van de reserve en heeft daarom geen effect op het resultaat na bestemming. | 12.550 | V |
Peuterspeelzaal subsidie | Ook in 2018 was er minder gemeentelijke subsidie peuteropvang toegekend dan beschikbaar. Op grond van de voorwaarden genoemd in de Beleidsregel Peuteropvang Koggenland 2017 komt niet iedereen in aanmerking voor subsidie peuteropvang. De eindrapportage harmonisatie peuteropvang in 2018 was dan ook aanleiding om de uitgangspunten van de gemeentelijke subsidiering van peuteropvang aan te passen. Dit om met name het bereik van peuters te vergroten en de uitvoerbaarheid van de subsidieregeling te vereenvoudigen. Als onderdeel van de algemene subsidieverordening zal genoemde beleidsregel met ingang van 2020 worden aangepast. | 88 | V |
Jeugdhulp | Het totale tekort op de jeugdzorg is € 1.412.000, waarvan op begrotingsbasis al rekening is gehouden met € 899.000. Dit tekort is inclusief de hogere ontvangst vanuit de decembercirculiare 2018 t.o.v. de begroting van € 12.000. De totale overschrijding van het budget jeugdzorg ten opzichte van de begroting komt hiermee uit op € 525.000. De overschrijding komt met name door hogere zorgkosten die de (tweedelijns) zorgaanbieders aan onze inwoners hebben geleverd. De grootste overschrijdingen zitten in de kosten voor JeugdzorgPlus, persoonlijke begeleiding, verzorging en kort verblijf, ambulante jeugd en opvoedhulp en specialistische GGZ. | 525 | N |
Jeugdzorg 2017 niet besteed | Op het moment van het opstellen van de jaarrekening 2017 waren destijds nog niet alle kosten volledig bekend. Om die reden was er een schatting opgenomen voor de resterende kosten jeugdhulp. Deze kosten bleken in werkelijkheid mee te vallen en resulteerde in een incidenteel voordeel. Het voordeel is gestort in de reserve sociaal deelfonds. | 35 | V |
Leerlingenvervoer | De uitgaven voor leerlingenvervoer zijn lager uitgevallen dan verwacht. Van te voren kan niet exact ingeschat worden hoeveel ritten en wat voor ritten (lange afstand, individueel vervoer) noodzakelijk zijn. Voor de komende jaren wordt dit budget bijgesteld. | 40 | V |
Lokaal speerpuntenbeleid | Het budget lokale speerpunten beleid is niet uitgegeven. Dit budget is bedoeld voor de uitvoering van preventieve acties uit het gezondheidsbeleid. Omdat het nieuwe beleidskader eind 2018 is vastgesteld, kon de besteding/uitvoering niet meer in 2018 plaatsvinden. | 33 | V |
Subsidie jeugd | Op een aantal onderdelen binnen het subsidieplafond is er geen/minder subsidie aangevraagd en toegekend dan begroot. Dit geldt bijvoorbeeld voor een aantal jeugdverenigingen, GGZ-taken en de beheerscommissies. | 20 | V |
Sport, recreatie en sportaccommodaties | 35 | N | |
Dit nadeel wordt met name veroorzaakt doordat er kosten nog niet in rekening zijn gebracht aan sportverenigingen. In 2019 vinden deze doorberekeningen plaats. | |||
Zorg & Voorzieningen | 400 | V | |
Wmo huishoudelijke ondersteuning | De uitgaven voor de huishoudelijke ondersteuning zijn minder dan geraamd. Dit heeft te maken met het effect van de keukentafelgesprekken. Volgens het beleid komt tijdens de keukentafelgesprekken o.a. de (financiële) zelfredzaamheid van de hulpvrager aan bod. Inwoners die (financieel) zelfredzaam zijn, kunnen zelf een huishoudelijke hulp regelen. Bijvoorbeeld door het inschakelen van hulp door een mantelzorger, vanuit het eigen netwerk of via de particuliere markt. Deze inwoners komen dan niet in aanmerking voor een Wmo voorziening. Inwoners die niet (financieel) zelfredzaam zijn, komen wel in aanmerking voor een Wmo voorziening. | 130 | V |
Wmo rolstoelen | De uitgaven voor rolstoelen zijn via de zomernotitie verhoogd ten opzichte van de begroting 2018. Deze verhoging was geschat op de uitgaven van dat moment. Nu blijkt dat de uitgaven toch minder waren dan ingeschat bij de zomernotitie. | 54 | V |
Woonvoorzieningen | De uitgaven voor woonvoorzieningen zijn lager uitgevallen dan verwacht. Van te voren kan moeilijk ingeschat worden of er één of meerdere aanvragen voor grote woningaanpassingen worden ingediend. Grote woonaanpassingen brengen hoge uitgaven met zich mee. | 85 | V |
Wmo vervoersvoorziening (collectief vervoer) | Ten opzichte van 2017 zijn in 2018 in totaal 1766 meer ritten uitgevoerd. Daarnaast is de ritprijs in verband met de jaarlijks indexatie verhoogd. | 41 | N |
Maatschappelijke opvang / Beschermd wonen | De uitvoering van het jaarwerkplan heeft vertraging opgelopen. Er zijn voorbereidende werkzaamheden verricht die geen uitvoeringskosten met zich meebrachten. | 32 | V |
Wmo | Het voordeel bestaat onder andere uit: | 120 | V |
Nota lokaal gezondheidsbeleid | Dit betreft een krediet dat nog doorloopt in 2019, maar wel volledig was begroot in 2018. Dit bedrag komt ten laste van de algemene reserve. | 32 | V |
Financieel overzicht sociaal domein:
Ontvangsten | Begroting 2018 | Begroting 2018 | Rekening 2018 |
x € 1.000 | na wijziging | ||
Jeugd | 3.474 | 3.550 | 3.562 |
Wmo nieuw | 2.269 | 2.296 | 2.296 |
Participatiewet - re-integratie | 164 | 176 | 176 |
Participatiewet - WSW | 794 | 760 | 760 |
Totaal: | 6.701 | 6.782 | 6.794 |
Uitgaven | Begroting 2018 | Begroting 2018 | Rekening 2018 |
x € 1.000 | na wijziging | ||
Jeugd | 4.340 | 4.450 | 4.974 |
Wmo nieuw | 1.703 | 1.903 | 1.777 |
Participatiewet - re-integratie | 164 | 161 | |
Participatiewet - WSW | 760 | 763 | |
Totaal: | 6.043 | 7.277 | 7.675 |
Mutaties reserve sociaal deelfonds: | |||
Onttrekking jeugd | 1.412 | ||
Storting Wmo | 519 | ||
Per saldo onttrekking 2018 | 893 |
Mutaties in reserve sociaal deelfonds:
Reserve sociaal deelfonds | |||
x € 1.000 | Af | Bij | Totaal |
Stand per 1-1-2018 | 3.890 | ||
Storting WMO | 519 | ||
Onttrekking budget Jeugd | 1.412 | ||
Automatisering SD | 11 | ||
Wmo voorgaand jaar | 2 | ||
Jeugd voorgaand jaar | 34 | ||
Resultaatbestemming rek. 2017 | 290 | ||
Bijdrage in investeringen 2018 | |||
Subtotaal: | 1.424 | 845 | |
Stand per 31-12-2018 | 3.312 |