Maatschappelijk effect beleidsveld: Openbare orde & veiligheid
Ondermijnend gedrag en fraude roept maatschappelijke verontwaardiging op. Bovendien kan het negatieve effecten hebben op de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van ondernemers en inwoners. Met onze aanpak willen we de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel verhogen.
Speerpunten
Ondermijnende criminaliteit
Wat hebben we gedaan?
- In 2018 hebben we drie bewustwordingssessies over Ondermijning georganiseerd. Twee sessies voor onze medewerkers en in het najaar een sessie voor uw raad.
- Er is uitvoering gegeven aan het beleid omtrent artikel 13b Opiumwet (bestuurlijke bevoegdheid tot het sluiten van woningen en panden). In 2018 is een schuur en een woning gesloten;
- Het project LAA is gestart en inmiddels zijn er al 28 adresonderzoeken afgerond met de volgende resultaten:
- Illegale verhuursituatie hersteld: 5
- Verbetering in de BRP: 7
- Lopend onderzoek: 4
- Vertrokken Onbekend Waarheen procedure gestart: 2
- Informatie aan CJIB: 2
- Situatie onterecht/opgeheven zonder interventie: 8
- In 2018 zijn de Irish Travellers (van Ierse afkomst rondtrekkende malafide klusjesmannen) niet neergestreken in Koggenland;
- In 2018 zijn er geen handhavingstrajecten geweest van illegale prostitutie of mensenhandel/arbeidsuitbuiting.
Doelstelling 2018
Bewustwording creëren betreffende het onderwerp ondermijning onder medewerkers van gemeente Koggenland. En het integraal oppakken van cases op dit thema (bv. hennepteelt, prostitutie, woonfraude, Irish Travellers, arbeidsuitbuiting etc.).
Wat wilden we doen?
- Organiseren van een bewustwordingssessie Ondermijning voor medewerkers van gemeente Koggenland;
- Uitvoering geven aan het beleid omtrent artikel 13B Opiumwet;
- Starten met het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA);
- Voorkomen dat Irish Travellers in Koggenland neerstrijken door hierin samen te werken met politie;
- Handhaven op illegale prostitutie en het aanpakken van mensenhandel/arbeidsuitbuiting in samenwerking met de Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) partners.
Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA)
Wat hebben we gedaan?
- De BOA-functie is in 2018 uitgebreid naar 40 uren in de week, begin 2019 naar 64 uren.
- De BOA's voeren nog geen Drank- en Horecawetcontroles uit omdat het team daar nog niet voor bevoegd is.
- De BOA's zijn inmiddels goed gefaciliteerd en zichtbaar met een uniform, auto, fietsen, etc. Daarnaast hebben zij meerdere kennismakingsmomenten georganiseerd om met inwoners in gesprek te gaan.
Doelstelling 2018
Meer inzet en regie op handhaving van onder andere overlast, de Algemene Plaatselijke Verordening en de Drank- en Horecawet. Inzet van de BOA zowel preventief als repressief (d.m.v. het opleggen van boetes).
Wat wilden we doen?
- De BOA-functie uitbreiden met meer uren.
- De uren die worden ingehuurd voor Drank- en Horecawetcontroles (deels) in eigen beheer uitvoeren.
- De BOA meer zichtbaar laten zijn door goede facilitering van uniform, auto etc.